Animasjonsfilm

Robot

Eksamensoppgave våren 2018 i Lyd og 3D modellering & animasjon. Filmen er laget av Hanne Rebecca Nilsen, Victoria Solberg og Solveig Bekken

Dette er en eksamensoppgave gitt av Universitetet i Agder (UiA) i DAT-228- Lyd og MM-300- 3D modellering & animasjon, våren 2018. Oppgaven i 3D går ut på å lage en 3D animasjonsfilm. Her inngår alt fra ide, storyboard, modellering, animasjon til ferdig animasjonsfilm. Mens i Lyd går det ut på å lage lyddesign til denne 3D filmen. For å løse dette har gruppa brukt 3D Studio Max, Adobe Premiere Pro, Adobe Photoshop, Adobe Audition og Logic Pro X som verktøy.

Hovedoppgaven min gikk ut på å lage animasjon til filmen. Animasjon er stillbilder som vises etter hverandre for å skape en illusjon av bevegelse. Det lages ved å manipulere motivet ved hjelp av stillbilder. Denne delen av prosjektet er tidkrevende og viktig for å få filmen til å se realistisk ut. Det er viktig med god struktur når man lager animasjon.

Referansevideo er et viktig hjelpemiddel for å få god gjengivelse av bevegelser. Egenproduserte referansevideoer er derfor lurt å bruke for å få dette til, som du ser der det er grønn bakgrunn.

Til høyre for referansevideoen ser du et skjelett. På fagspråket er dette kalt en biped. Denne er har en menneskelig struktur, akkurat som et skjelett, som gjør at hele kroppen henger sammen og får naturlige rotasjoner i leddene. Det er derfor genialt å bruke biped under animeringen.

Her ser du hvordan resultatet er blitt til slutt. Animering av bipeden er blitt gjort i en separat fil for at vi kunne begynne på dette tidlig i prosessen. Deretter har karakteren blitt satt på bipeden, for så å bli satt inn i scenen og kameraet har blitt plassert i den ønskede vinkelen.

Her er et objekt som jeg har modellert i animasjonsfilmen.